30 هزار روستا در کشور خالی از سکنه شده است

تربت حیدریه - ایرنا - مشاور معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری در مناطق محروم گفت: طی چند دهه اخیر 30 هزار روستا از مجموع 90 هزار روستای کشور به دلیل عدم تامین معیشت و اشتغال خالی از سکنه شده اند.

احمد خوارزمی روز چهارشنبه در حاشیه مراسم 'روز شورای اسلامی' در تربت حیدریه طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: اکنون 60 هزار روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد 40 هزار روستا بالای 20 خانوار و 20 هزار روستا نیز زیر 20 خانوار جمعیت دارند.

وی گفت: دولت تدبیر و امید برای ایجاد مهاجرت معکوس از شهر به روستا توانمندسازی روستاییان را در راس امور اجرایی خود قرار داده است.

مشاور معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری در مناطق محروم با اشاره به اجرای طرح جدید دولت برای بازگشت مردم به روستاها افزود: روستاییان می توانند با مشارکت در روستاهای بالای 200 خانوار جمعیت با ارائه طرحهای دانش بنیان، تولید پایدار و کارآفرینی در روستاهها از تسهیلات دولت بهره مند شوند.

وی ادامه داد: دولت در مرحله نخست طرح بازگشت روستاییان اعتباری بالغ بر 18 هزار میلیارد ریال را با مشارکت روستانشینان برای اجرای طرحها، تولید ثروت و اشتغال در نظر گرفته است.

خوارزمی گفت: روستاییان پس از تصویب طرحشان در کارگروه اشتغال شهرستان و یا استان محل سکونت می توانند از چهار برابر آورده خود در قالب تسهیلات دولتی با کارمزد سه درصد در مناطق محروم و 9 برابر با کارمزد صفر درصد در مناطق مرزی استفاده کنند.

وی هدف اصلی این طرح را افزایش ارزش افزوده در روستاها، ایجاد اشتغال پایدار، تامین معیشت برای روستاییان و همچنین مهاجرت معکوس از شهر به روستا ذکر کرد. حدود 28 درصد از جمعیت ایران در روستاهای کشور سکونت دارند.

تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.