مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه زمینه پرورش ماهی در محیط‌های مسکونی در این استان فراهم شده است، گفت: کلاس‌های آموزشی در این زمینه هم‌اکنون در حال برگزاری است.

محمود صیاد بورانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: در حال حاضر تفاهم‌نامه‌ای مابین سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی منعقد شده که بر اساس آن امکان فعالیت آبزی‌پروری در محیط‌های مسکونی نیز فراهم شده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون دستورالعمل تفاهم‌نامه مذکور به تمام استان‌ها ابلاغ شده و در این راستا تاکنون اقدام به برگزاری سه دوره آموزشی بین علاقه‌مندان در مناطق مختلف استان زنجان شده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان استقبال از دوره‌های آموزشی آبزی‌پروری در محیط‌های مسکونی در این استان را مناسب ارزیابی و خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ بر 200 نفر روز در این دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند.

بورانی عنوان کرد: علاقه‌مندان به پرورش آبزیان در محیط‌های مسکونی در صورت داشتن آب و فضای مناسب می‌توانند نسبت به اخذ مجوز برای این فعالیت اقدام کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه پرورش ماهیان سردابی، کپورماهیان و ماهیان زینتی در محیط‌های مسکونی امکان‌پذیر است، بیان داشت:‌ به منظور پرورش ماهیان سردابی در محیط مسکونی حداکثر 300 متر مربع استخر بتنی مورد نیاز است.

وی افزود: برای پرورش ماهیان گرمابی همچون انواع کپور ماهیان در محیط مسکونی حداکثر یک هکتار و برای پرورش ماهیان زینتی با ظرفیت 50 هزار قطعه، 60 متر مربع فضا مورد نیاز است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: معمولا فاصله بین دو استخر در خارج از محیط روستا باید حداقل 100 متر باشد که این محدودیت برای استخرهای آبزی‌پروری محیط‌های مسکونی به دلیل رعایت اصول بهداشتی لحاظ نشده است.

بورانی کاهش هزینه‌های تولید را از مزایای آبزی‌پروری در محیط مسکونی برشمرد و عنوان کرد: هزینه تولید آبزیان در چنین محیطی به دلیل مشارکت اعضای خانواده در امر تولید و عدم استفاده از نیروهای کارگری به ازای هر کیلوگرم 10 هزار ریال کاهش پیدا می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: توجیه اقتصادی پرورش ماهی در محیط مسکونی به دلیل اعمال مدیریت بهتر و کاهش بیماری‌ها نسبت به محیط‌های خارج از روستا افزایش پیدا می‌کند.

وی مهمترین مزیت پرورش آبزیان در محیط مسکونی را توسعه مشاغل خانگی دانست و گفت: خانم‌های خانه‌دار و افراد یک خانواده به صورت گروهی می‌توانند در این صنعت مشغول به کار شوند.